Yönetmen: Kartal Tibet,
Yönetmen Yardımcısı: Hasan
Tolgar, Zafer Par, Görüntü Yönetmeni: Çetin
Gürtop, Kamera Asistanı: Hakan
Gürtop, Eser: Aziz Nesin, Senaryo: Atıf Yılmaz, Müzik: Esin Engin, Işık Şefi: Şevket Yılmaz, Dublaj Yönetmeni:İ Orhan Aykanat, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Montaj: Mevlüt Ekinci, Negatif Montaj: Turgut İnangiray, Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Llaboratuvar: Selahattin Kaya, Prodüksiyon Amiri: Yüksel Tanık, Ahmet
Akdoğan, Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu, (Yeni Lale Film Stüdyolarında
hazırlanmıştır.)
Oyuncular: Kemal Sunal, Nevra Serezli, Bülent Kayabaş, Kadir Savun, Osman
Alyanak, Alpay İzer, Metin Serezli, Şemsi İnkaya, Bilge Zobu, Zeki Alpan, Nubar
Terziyan, Ali Şen, Memduh Ün, Hüseyin Kutman, Nevzat Okçugil, Reha Yurdakul,
Nejat Gürçen, Mesut Sürmeli, Seyfettin Karadayı, Nevzat Açıkgöz
Konu: İbrahim Zübükzade (Kemal Sunal) mesleğinden ihraç edilmiş bir siyasetçidir. Sözünde durmayan, ahlaksız bir adamdır. Gazeteci Yaşar (Metin Serezli) gazetede yayınlamak istediği yazı dizisi için Zübükzade’nin yaşam öyküsünü öğrenmek ister. Gittiği köyü Gülören’de karşılaştığı köylüleri Zübükzade’yi nefretle anarlar. Yaşar’ın köylüden aldığı bilgiye göre Zübük iş hayatına bir dairede katip olarak başlamış, kısa sürede aldığı rüşvetlerle zengin olup çıkmıştır. Foyası ortaya çıkınca kovulan Zübük, Destek Partisi’ne girip yağcılıkla ocak başkanlığına yükselir. Girdiği her yere de rüşveti bulaştırır. Muhalefet partisinden olan Kadir Ağa’nın (Kadir Savun) kızı Yektane’yi (Nevra Serezli) evlenme vadiyle kandırıp birlikte olur. Ama çetin ceviz Yektane, silah zoruyla Zübük’ü nikah masasına oturtur. Uyanık Zübük, partili partisiz herkesi öylesine birbirine düşürür ki, sonunda halk onun belediye reisi olması için neredeyse yalvarır. Aklı sürekli şeytanlığa çalıştığı için kendisine kurulan komploları da birer ikişer savuşturan Zübük, kendini milletvekili seçtirir. Tüm bu anlatılanlara çok şaşıran kurt gazeteci Yaşar, Zübük’le yüzyüze konuşmaya gider. Zübük, tüm yüzsüzlüğü ile, köylüyü, kasabalıyı, giderek tüm halkı kötüleyip, kendisinin ne denli dürüst ve vatansever bir politikacı olduğunu öyle bir anlatır ki; Yaşar Zübük’e neredeyse acımaya başlar. Ama giderayak Zübük’ün kendisine de oynadığı bir oyun aklını başına getirir. Çirkin politikacıların elinde çaresiz kalan halkın her zaman haklı olduğunu anlar...
& Aziz Nesin "Zübük"te Türk demokrasisinin hasta, sağlıksız yanlarını,
bu sağlıksız mekanizmanın ortaya çıkardığı içtensizlik, üç kâğıtçı, çıkarcı politikacı tipini ele alır. Ocak
ve bucak örgütlerinin varolduğu
1950'lerden başlayıp, "mebus pazarlarının kurulduğu, "yüzer - gezer aylar"ın getirdiği son
yıllardaki yeni gelişimlere dek uzanan
geniş bir panoramadır bu... Siyasal konulara, gerek ciddi, gerek taşlama düzeyinde eğilme geleneği yoktur
sinemamızda... (Oysa gazete köse ve
mizah yazılarından karikatürlere, halk ağzında dolaşan fıkralardan haftalık
dergilere dek, bu konuda deneyi ve ustalığı
olan bir toplumuz) Bağnaz bir sansür anlayışı, sinemada politik taşlamayı hoş görmemiş, olanaksız kılmıştır.
"Zübük"
öncelikle bu çemberi kırıyor. Aziz Nesin'İn eleştirisini,
hemen hiç yumuşatmadan, özünü koruyarak sinema perdesine getiriyor.
Yakın demokrasi tarihimizin unutulmaz bazı olaylarını, oluşumların, tiplerini,
kurumlarını tatlı tatlı hicvediyor film... Zübük’zade İbrahim beyin yükselme
serüveni, biraz kaba çizgilerle de verilmiş olsa toplumumuzun 30
yıllık yakın tarihinden birçok şeyi simgeliyor. Kemal Sunal'in alışılmışın
dışında ustaca, nüanslı biçimde çizdiği Zübük’zade İbrahim’i ise
hayal gücünüze göre istediğiniz siyasal liderimizle özdeşleştirebilirsiniz. . Zübük", Kartal Tibet için de bir aşama... Anlatım
kıvraklığı, kalabalık dış sahnelerdeki
başarısı, oyuncu yönetimi ile Tibet, ustası Atıf Yılmaz İçin düşünülmüş bir filmden
yüzünün akıyla çıkıyor, "..."Zübük''ün böylece sinemamızdaki en
katılaşmış, en kalıplaşmış tabulardan birini kırmak, politikayı,
politikacıyı,, toplumun politik gelişmesini perdeye getirebilmeyi sağlamak
yolunda öncü ve yol açıcı bir işlevi
göreceği de umulur. “[1]”
[1] Atilla Dorsay “12 Eylül Yılları ve
Sinemamız” Eleştiri aynı zamanda Cumhuriyet Gazetesinin
28.11.1980 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. (y.ö)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder