Translate

9 Nisan 2020 Perşembe

ALNIMDAKİ BIÇAK YARASI (1987) - Burhan Arpad


Yönetmen: Şahin Gök, Senaryo: Safa Önal, [1] (Burhan Arpad’ın aynı isimli romanından), Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı, Set Ekibi: Yaşar Davutoğlu, Emin Özay, Sabahattin Anlı, Işık: Gürcan Küçüker, Haluk Erkan, Ertan İstanbullu, Makyaj: Abdullah Gonca, Laboratuvar: Selâhattin Kaya, Mustafa Yıldız, Negatif Montaj: Mustafa Kul, Kenan Hacaman, Sesleri Alan: Necip Sa rıcıoğlu, Gültekin Çavuş, Yönetmen Asistanı: Süreyya Tezel, Kamera Asistanı: Ahmet Servidal, Yapım Görevlisi: Rauf Ozangil, Yapım Koordinatörü: Batu Özer, Yapım: Emek  Film/Nazmi Özer, Yeni Lale stüdyosunda hazırlanmıştır.

Oyuncular: Serpil Çakmaklı (Zehra), Hakan Ural (Halil), Pakize Suda (Leman), İhsan Yüce (Nuri), Cengiz Sezici (Artin), İhsan Baysal (Kara Hüseyin), Erdal Tosun (Remzi), Hikmet Karagöz (manav İbo), Murat Tokmak (yetim), Birol Işın  (pavyon müşterisi), Seyfettin Karadayı, Enver Dönmez, Kudret Karadağ, Nuran Yalçın, Sibel Savaşcıoğlu, Sami Hazinses, Ahmet Balıkçı, Cengiz Karabulut, Erol Şen,

 Konu: Balıkçılık yaparak hayatını kazanan (Halil (Hakan Ural), bir gece arkadaşlarının ısrarıyla birlikte pavyona eğlenmeye giderler. Bu renkli gecenin et­kisine kapılan genç, ilgiyle izlediği dansöz Zehra'ya (Serpil Çakmaklı) yakınlık duyar. Annesi ve yengesiyle mütevazi bir yaşam süren Halil, o geceden sonra Zehra'nın çalıştığı pavyonun gedikli müşterisi olur. Ne var ki Zehra 'nın her pavyon kadını gibi bir belalısı vardır. Halil, şimdi bu tehlikeli dünyanın çıkmazından nasıl kurtulacaktır.

& Safa Önal’ın senaryolarını yazdığı “Vesikalı Yarim” ve “Alnımdaki Bıçak Yarası”, Sait Faik’in bir meyhane ortamında dinlediklerinin romana (Menekşeli Vadi) aktarılmasından başka bir şey değildir

 “Sait Faik’in bir meyhanede sohbet ettiği arabacı Bayram, meyhanelerde tanıştığı Seher ile Yaşar, onun yüzünden kavgalara karışır. Ailesini Seher yüzünden terk ettiğini ve yedi yıldır gitmediği evine götürmesini Sait Faik’ten ister ve Sait Faik o gece Bayram’ın evinde kalır. Yıllar sonra yolu Menekşeli Vadi'ye düşen yazar Bayram’ı ve karısını tarlada çalışırken görürse de, Bayram yazarı tanımaz”.

Lütfi Akad’ın yönetmenliğini yaptığı “Vesikalı Yarim” filminde, Halil (Bayram,  Halil olmuştur) ma­navlık yapar. Bir gece arkadaşları ile gittıği pavyonda gör­düğü Sabihaya (Seher) âşık olur ve işini, evini, ailesini terk edip Sabiha ile birlikte yaşamaya başlar işsiz kalır, küçük tezgahlarda satıcılık yapmaya kalkar, Sabiha da pavyonu bırakır sonunda Sabiha Halil'in babası ile konuşup durumu öğrenince, Halil'in hayatından çıkmaya karar verir. Halil ailesine döner. Konu  sonradan çeşitli yeni çevrimlerle tekrar tekrar ele alınır.

Öte yandan aynı konunun işlendiği Burhan Arpad'ın “Alnımdaki Bıçak Yarası” romanında Zehra, Seher’le (Sabiha) aynı konum­dadır ama -daha genç olan- Kazım, Bayram'ın (Halil) aksine bekardır. Bir akrabasının yanında, çay ocağında çalışır. Ro­mandan hareketle yapılan film de ise (Kazım/ Halil) balıkçı­dır [2]



[1] Türker İnanoğlu “5555 Afişle Türk  Sineması” kitabında yer alan film afişinde Safa Önal’ın adı  yerine Şahin Gök’ün adı yer almıştır.  (y.ö)
[2] Orhan Ünser a.g.e. syf: 187

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder