Translate

30 Kasım 2024 Cumartesi

MAHPUS (1973) "Orhan Kemal"

 


Yönetmen: Nejat Saydam, Senaryo: Safa Önal, Foto Direktörü: Melih Sertesen, Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu

Oyuncular: Türkan Şoray, Hakan Balamir, Orçun Sanat, Ahmet Arkan, Muazzez Arçay, Suzan Avcı, Tamer Balcı, Necip Tekçe  

Konu: Pazar yerinde tanışıp birbirlerine âşık olan Ümmühan ile Selman evlenirler. Bir süre sonra Selman’ın kan davasından kaçtığı ortaya çıkar. Ümmühan kasabaya gelen Hamza ve Müsellime’den kan davasından vazgeçmelerini ister. Ancak olumsuz cevap alınca adamları öldürüp hapse girer. Cezaevine girdikten sonra Selman’dan haber alamaz olur. Ardından Selman’ın evlendiği haberi gelir. Ümmühan cezaevinden çıkınca Selman’dan intikam almak üzere İstanbul’a doğru yola çıkar.

VUKUAT VAR (1972) "Orhan Kemal"

 

Yönetmen: Nejat Saydam, Senaryo: Bülent Oran,Operatör: Melih Sertesen, Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu

 Oyuncular: Türkan Şoray, Kartal Tibet, Suphi Tekniker, Aytaç Arman, Mehmet Büyükgüngör, Erdoğan Seren, Özen Tutucu, Aynur Aydan, Handan Adalı, Nazan Adalı, Sedat Demir, Ali Seyhan

Konu: Annesi, üvey babası, üvey ağabeyi ile Çukurova'dan büyük kente göç eden bir genç kızın öyküsü sinemalaştırılırken romandan farklılaşmıştır. Güllü'nün fabrika işçisi Kemal'i sevdiğini yalnız annesi bilir.

Kemal evlenmek istemektedir, ama askerliğini yapmamıştır. Çevredeki Zengin çiftliklerin sahibi Muzaffer Bey'in yeğeni Zaloğlu Ramazan bir içki âlemi dönüşü Güllü'yü görüp âşık olur; Güllü'nün babası Kürt Çemşir, Güllü'yü Ramazan'a vermeyi planlar. 

Kemal ile ilişkisi duyulan Güllü’nün bin lira başlık parasının yarısının kendisinin olacağını öğrenen berber Reşat, Muzaffer Bey'in çiftliğinde yan gelip yatacağı için bu evlenmeyi bir an önce yapmak ister. Ramazan ile evlenmek istemeyen Güllü, Kemal'e kaçar. Kemal, Reşit’in kışkırtması ile Hamza tarafından vurulup, öldürülür. 

Güllü artık Serap Hanım olmuştur. 1954 seçimlerinde Muzaffer Bey de aynı partiye girince umudu kalmaz ve pusu kurup Muzaffer Bey'i vurur. Çiftlik artık Serap'a kalmıştır çevrede, Hanımın Çiftliği olarak anılır. Habib’in suçluluğu ortaya çıkmaz Serap çiftliğin işlerine bakan avukat Erdoğan Bey ile evlenir... ([2]) 

 



[1] Orhan Kemal'in üç ciltlik romanıdır. Kitap; Vukuat Var, Hanımın Çiftliği ve Kaçak ciltlerinden oluşmaktadır.

[2] Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye” syf, 150   Bknz Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 85

29 Kasım 2024 Cuma

EL KIZI (1966) "Orhan Kemal"

 


Yönetmen-senaryo: Nejat Saydam, Görüntü Yönetmeni: Melih Sertesen, Yapım: Acar Film/Murat Köseoğlu

Oyuncular: Türkan Şoray, Ekrem Bora, Cahide Sonku, Sadettin Erbil, Suzan Avcı, Tunç Oral, Handan Adalı, Taner Erhal

Konu: Filmde kayınvalidesi tarafından kıskanılan bir kadının yaşadıkları anlatılır. Teyzesi ile beraber yaşayan Nazan ile hukuk fakültesinde okuyan Mashar birbirlerini severler. Nazan hamile kalınca teyzesi onu evden kovar. Bu yüzden İzmir’e, Mashar’ın annesinin yanına gidip evlenirler. Mashar’ın annesi Saime, Nazan’ı oğluna layık bulmaz. Her fırsatta gelinine kötü davranır. Saime, Nazan ile Mashar’ı birbirinden ayırmaya çalışacaktır.

MURTAZA “BEKÇİ MURTAZA” (1965)"Orhan Kemal"

 


Yönetmen: Tunç Başaran, Senaryo: Recep Ekicigil, Kamera: Mengü Yeğin, Yapım: Artist Film/Recep Ekicigil

Oyuncular: Müşfik Kenter, Ayfer Feray, Tunç Oral, Yılmaz Köksal, Mine Sun, Mümtaz Ener, Attila Ergün, Faik Coşkun, Selahattin İçsel

Konu: Sokak bekçiliği yapan Murtaza, vazifesinde aşırıya gittiği için komiser tarafından bir fabrikaya yönlendirilir. Yine bekçi olarak girdiği fabrikada işçilere uyguladığı baskı yüzünden kimseyle anlaşamaz. Murtaza’nın açığını kollayan fabrika çalışanları ise bunu kızlarında bulurlar. Fakat Murtaza, kızlarına karşı da aynı despot tavrı uygulayacak, trajik olayların yaşanmasına neden olacaktır.

 

ÜÇ TEKERLEKLİ BİSİKLET (1962) "Orhan Kemal"

  Yönetmen: Lütfi Ömer Akad, Senaryo: Vedat Türkali "Hüsamettin Gönenli” takma adıyla,  Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop, Yılmaz Mustafa, Yapım: Be- Ya Film / Nusret İkbal, 

Oyuncular: Ayhan Işık, Sezer Sezin, Senih Orkan, Sadettin Erbil, Reha Yurdakul, Kenan Pars, Osman Alyanak, Küçük Kenan, Ayla Kaya, Asım Nipton, Muazzez Arçay, Nuri Genç, Haydar Karaer, M. Ali Akpınar, Niyazi Vanlı, 

Konu: Ali, hayatını cehenneme çeviren bir adamı ve ailesini öldürdüğü için kanundan ve adamın akrabalarından kaçmaktadır. Yaralı bir halde, kocası tarafından terk edilen Hacer ve oğlunun evine sığınır. Küçük çocuk, babasının bir gün geri geleceği umudu ile yaşamaktadır. Bir anda ortaya çıkan bu adamı babası zanneder. Hacer de ona karşı kayıtsız kalamaz ve yaşamlarının bir parçası olur. Oğlunun çok mutlu olduğunu gören ve Ali’den hoşlanmaya başlayan Hacer, sesini çıkarmaz ve yalanı devam ettirir. Ancak gerçek babanın geri döndüğü gün bütün gerçekler ortaya çıkacaktır. 

  Ödül

- İzmir Film festivali’nde (1965)  “En Başarılı Film”   Sezer Sezin “En Başarılı Kadın Oyuncu” 



[1] Ömer Lütfi Akad'ın başladığı bu filmi Memduh Ün tamamlamıştır

[2] Orhan Kemal'in "Sokakların Çocuğu" isimli romanından 

AVARE MUSTAFA 1961 " Kemal Tahir"

Yönetmen: Memduh Ün, Senaryo: Lütfi Ömer Akad, Halit Refiğ, Memduh Ün, Operatör Memduh Yükman, Şevket Kıymaz, Yapım: Uğur Film/Memduh Ün 

Oyuncular: Ayhan Işık, Fatma Girik, Çolpan İlhan, Suphi Kaner, Semih Serezli, Mümtaz Ener, Leman Akçatepe, Muadelet Tibet, Salih Tozan, Osman Alyanak, Emel Yıldız, Eşref Vural, Emine Erhan, Vahi Öz 

Konu: Mustafa, çok yakışıklı ama aylak, işsiz bir gençtir. İki kız ve bir erkek kardeşi, annesi babası ile fakir bir semtte oturmaktadır. Bir de iki can dostu vardır; Sülo ile Murat. Hayalleri, bir köfteci dükkânı açmaktır. Bir de aynur'a kesiktir Mustafa. Derken günlerden bir gün kalantor Zülfikar Bey bu fakir semte gelir, kocaman bir apartman dikecektir buraya. Mustafa'nın babasını da inşaata bekçi yapar olaylar bir anda gelişir ve Zülfikar bey'in kızı Hülya, ünlü aktör Tyrone Power'a benzettiği Mustafa'ya âşık olur. Herkes Mustafa'yı fitlemektedir. Evlenmelidir o kızla, iki kız kardeşi, küçük erkek kardeşi, annesi, babası, köfteci açmak isteyen o can dostları için yapmalıdır bunu. Gözü kararır ve zengin kızla evlenir... 



 Avare Mustafa, 1980 yılında yine Memduh Ün tarafından bu sefer “Devlet Kuşu” adıyla tekrar çevrilecek, başrolde de Kemal Sunal oynayacaktır.


SUÇLU (1960) "Orhan Kemal"

 


Yönetmen: Atıf Yılmaz, Senaryo: Atıf Yılmaz, Halit Refiğ, Operatör: Mikael Rafaelyan, Yapım: Erman Film/ Hürrem Erman

 Oyuncular: Turgut Özatay, Şükran Sabuncu, Hülya Şenay Osman Alyanak, Baki Tamer, Küçük Yıldız Atila Engin

 Konu: Posta telgraftan emekli ellisine gelmiş sarhoş İhsan Bey, kıymetini bilmediği ölen karısına yardımcı olarak tuttuğu genç ve güzel hizmetçi Şehnaz ile evlenmiş kılıbık bir adam olmuştur. İlk evliliğinden olan on üç yaşındaki Cevdet, üvey annesi yüzünden okulu bırakmış, işportacılık yapmaktadır Mahallesindeki çingene kızı Ccvriye arkadaşıdır. Şehnaz komşuları şoför Âdem’e tutulmuştur. İçki sofrasında İhsan'ı sızdıran Âdem’le Şehnaz sevişirler. Emekli olunca İhsan, Haliç’teki bir fabrikanın satın alma ve tebligat işlerine bakmaktadır.

Âdem İhsan’ın fabrikaya ait 3.000. TL. sını çalar. Açığa çıkan İhsan tutuklanınca, Cevdet suçu üzerine alır ve tutuklanır. İhsan serbest bırakılırsa da çok geçmeden ölür.

 Cevdet cezaevi arkadaşı Hasan'ın bulduğu avukat yardımı ile kurtulur, Şehnaz ve Âdem’in suçlu olduğu anlaşılır. Avukat, Cevdet’i okula yerleştireceğini söylerse de o, yanına Cevriye'yi alıp ABD'ye gidip Tom Miks (ve muavini) olmak hülyasındadır. Kaçak bindikleri gemide yakalandıklarında, yine avukat tarafından kurtarılan Cevdet okul talebini yine geri çevirir. Cevriyelere yerleşir ve Hasan ile beraber fabrikada çalışmaya başlar. (Orhan Ünser, Kelimelerden Görüntüye syf, 144)

MEYHANECİNİN KIZI (1958) "Orhan Kemal"

 

     Senaryo ve Yönetmen: Lütfi Akad , Kamera: Yoakim Filmeridis, Yapım: Güven Film/Yoakim Filmeridis, Oyuncular Sezer Sezin, Turan Seyfioğlu, Ahmet Tarık Tekçe, Osman Alyanak, Kadir Savun, Suphi Kaner, Üftade Kimi, Faik Coşkun, Hüseyin Serenci, Kaya Arıkan 

Konu: Filmde, Zehra ile Ali'nin aşkı konu edilir. Ali, hapishaneden tahliye olur olmaz soluğu arkadaşı Selim’in yanında alır. Akşam, Viran Kazım’ın meyhanesine giderler. Meyhanecinin kızı Zehra da oradadır. Ali ve Zehra birbirlerini görür görmez âşık olurlar. Ali, Zehra ile yeni bir hayat kurma plânları yapmaya başlar. Ancak mahallenin belalısı Çamur Süleyman’ın peşinde koştuğu Zehra’yı bırakmaya niyeti yoktur. 

Genç bir kadınla evli olan babası meyhanenin bütün işlerini Zehra’ya bırakmıştır. Zamanının büyük bir bölümünü meyhanede geçiren Zehra hayatın bütün zorlukları ile baş etmeyi öğrenmiştir. Zehra, karısı tarafından sürekli olarak aşağılanmakta babasına destek olmaya çalışırken, mahallenin Kabadayısı Süleyman ile de baş etmek zorundadır. 

Ali ise işlediği cinayetin şokunu üzerinden atamamış bir adamdır. Belaya karışmak istemese de bela hep yanındadır. Zehra ile aralarında başlayan ilişki ikisini de beklemedikleri bir sona götürecektir. Ali bu mahallede huzurlu olamayacaklarını bildiği için Zehra’ya buradan gitmeyi teklif eder. Ama Zehra babasını terk edemeyeceğini ve babasının da meyhaneyi kapatamayacağını söyler. Karısının terk etmesi ve bir kabarede çalışmaya başlamasından sonra babası hastalanan Zehra ne yapacağını bilemez. Babası ile konuşur ve onu da gitmeye ikna eder. Tam gidecekleri gün Ali Süleyman’ın işlediği cinayet yüzünden suçlanır ve kaçmak zorunda kalır. 

 



[1] Romancımızın “Ekilmemiş Toprak” isimli eserinden senaryolaştırılmıştır

ORHAN KEMAL (1914- 1970)

  “Mehmet Raşit Öğütçü” :   Çağdaş Türk edebiyatında özgün bir yeri olan Orhan Kemal, toplumsal yaşamımızın değişim dönemlerini gerçekçi bir biçimde yapıtlarında dile getirmiştir. Aydınlık gerçekçi bakışıyla insan-toplum ilişkilerini ustalıkla yansıtmıştır. Partisinin kapatılması üzerine 1931’de Suriye’ye kaçan babasının yanına ailece gidince, orta son sınıftaki öğrenimini yarım bıraktı. Ailece Beyrut’a taşındılar.  Bir yıl kadar Suriye ve Lübnan’da kaldı. 1932’de Türkiye’ye dönünce, Adana’da çırçır fabrikalarında işçilik, dokumacılık, kâtiplik, ambar memurluğu yaptı. 5 Mayıs 1937’de evlendi. Nisan 1938’de kızı Yıldız doğdu. Aynı günlerde Niğde’de askerlik görevine başladı. Burada, “yabancı rejimler lehine propaganda ve isyana muharrik” suçundan yargılanarak, 27 Ocak 1939’da beş yıla hüküm giydi. 

    Kayseri, Adana ve Bursa cezaevlerinde yattı. 1940 yılı kışında Bursa Cezaevi’nde Nazım Hikmet’le tanıştı. Bu tanışma, onun sanat yaşamının belirginleşmesinde bir dönüm noktası oldu. 26 Eylül 1943’te tahliye olunca Adana’ya döndü. 1945 yılı yazında Kilis’e giderek, kalan 35 günlük askerlik görevini tamamladı. Çorum’a sürgüne gönderildi. Babasının, dönemin başbakanı Recep Peker’e telgraf çekmesi üzerine, 26 Ekim 1946’da bırakıldı.

    7 Mart 1966’da bir ihbar üzerine iki arkadaşıyla birlikte tutuklandı. “Hücre çalışması ve komünizm propagandası’ yaptıkları gerekçesiyle tevkif edilerek Sultanahmet Cezaevi’ne gönderildi. Bilirkişice verilen; “suç teşkil eden bir cihet bulunmadığı hususundaki rapor üzerine 13 Nisan 1966’de serbest bırakıldı. 17 Temmuz 1968’de bu davadan beraat etti. Bulgar Yazarlar Birliği’nin çağırısı üzerine gittiği Sofya’da, tedavi edilmekte olduğu hastanede vefat etti.     

Eserlerinden bazıları  

     Roman: Baba Evi, 1949; Avare Yıllar, 1950; Murtaza, 1952; Cemile, 1952; Bereketli Topraklar Üzerinde, 1954; Suçlu, 1957; Devlet kuşu, 1958; Vukuat Var, 1958; Gâvurun Kızı, 1959; Küçücük, 1960; Dünya Evi, 1960; El Kızı, 1960; Hanımın Çiftliği, 1961; Eskici ve Oğulları, 1962 (Eskici Dükkânı); Gurbet Kuşları, 1962; Sokakların Çocuğu, 1963 

Öykü: Ekmek Kavgası, 1949; Sarhoşlar, 1951; Çamaşırcının kızı, 1952; 72. Koğuş, 1954; Grev,1954; Arka Sokak, 1956; Kardeş Payı, 1957; Babil Kulesi, 1957; Dünyada Harp Vardı, 1963; Mahalle Kavgası, 1963; İşsiz, 1966; Önce Ekmek, 1968; Küçükler ve Büyükler, (ö.s.), 1971. 

Oyun: İspinozlar, 1965; 72. Koğuş, 1967.  Anı Nazım Hikmet’le Üç buçuk Yıl, 1965.

 İnceleme: Senaryo Tekniği ve Senaryoculuğumuzla İlgili Notlar, 1963.   



KUMPANYA (1958) "Orhan Hançeroğlu"

 

Yönetmen - senaryo: Atıf Yılmaz, Operatör: Memduh Yükman, Manasi Filmeridis, Yapım: Duru Film / Naci Duru

  Oyuncular Eşref Kolçak, Serpil Gül, Sadi Tek, Muzaffer Nebioğlu, Talat Gözbak, Ahmet Tarık Tekçe, Muzaffer Aslan, Nubar Terziyan, Sadi Tek 

Konu: Anadolu şehir ve kasabalarını gezen bir tuluat kumpanyasının uğradığı bir kasaba; bir delikanlı kumpanyanın baş dansözüne âşık olur. Aynı delikanlı kasabanın serserilerinin elinden genç bir kızı kurtarır 

Genç kız kendini Kurtaran delikanlıya âşık olur. Delikanlı aslında kötü bir kadın olan kumpanya dansözü ile ilişkisini bitirir, fakat kurtardığı genç kızın da aynı kumpanyada çalıştığını öğrenince kendini içkiye verir. Kızın babasının aynı zamanda kumpanyanın sahibi yaşlı bir adamdır; üvey annesi ise genç erkeklerle düşer kalkar. Âşıklarından biri üvey kızı-na göz koyunca, Kıza bir tuzak hazırlar, fakat daha önce de kızı kurtarmış olan delikanlı tuzağın farkına varıp son anda kızı kurtarır.

ORHAN HANÇERLİOĞLU (1916- 1991)

 

1939 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. Keşan ve Karaisalı’da kaymakamlık yaptı. İstanbul Belediye Müfettişi, Emniyet Şube Müdürü, İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu Müdürlüğü yaptı. 1954’ten sonra İETT Hukuk İşleri Müdürü olarak ça lıştı. 1978’de emekli oldu.

 Sanat hayatına şiirle girdi. Bir şiir kitabı çıkardı (Kıvılcım, 1936). Bazı dergilerde şiir yayımlamaya devam etti. Bir süre hikâye ile uğraştı. Bir hikâyesi Şadırvan dergisi yarışmasında birincilik kazanmıştı. 1951’den 1957’ye kadar her yıl bir roman çıkardı. İlk romanı "Karanlık Dünya" ile dördüncü romanı "Ekilmemiş Topraklar"da Anadolu sorunlarını ele aldı. 

1956 yılında "Ali" adlı romanıyla Türk Dil Kurumu Ödülü’nü kazandı. Orhan Hançerlioğlu, 1956-58 yılları arasında TRT uzun dalga radyo yayınında akşam saatlerinde yer alan "Binbir gece masalları" adlı yayında masalları seslendirdi. 



RUMUZ GONCAGÜL (1988) "Oktay Arayıcı"

 Y

Yönetmen: İrfan Tözüm, Senaryo: Macit Koper, Görüntü Yönetmeni: Cem Molvan, Yapım: Hakan Film / Hakan Balamir  

Oyuncular: Türkan Şoray, Hakan Balamir, Altan Karındaş, Hâlet Rezzak, Müşfik Kenter, Refik Mayısoğlu, Pekcan Koşar, Tuluğ Çizgen

 Konu: Bir gün Goncagül rumuzuyla bir gazetenin gönül postası köşesine mektup gönderen Gülsün, annesi İnsaf Hanım'la birlikte yaşamaktadır. , Gülsün’ün mektubu gelen mektuplarda dikkat çekici hikâyeler arayan gazetenin çalışanlarından Sıtkı’nın ilgisini çeker. Sıtkı, gazeteci olduğunu gizleyerek Gülsün ve annesinin hayatına girer. Gelişmeler zamanla Sıtkı ve Gülsün için umulmadık bir hâle dönüşür.

OKTAY ARAYICI (1936- 1985)

 

Türk oyun ve senaryo yazarı. Türk tiyatrosunun toplumcu gerçekçi çizgideki önemli oyun yazarlarındandır. İlk ve orta öğretimini Rize ve Malatya’da tamamlayan Arayıcı, 1956 yılında İstanbul Üniversitesi’ne girer. 1959 yılında ilk Senaryosunu yazar. Sansüre takılan “Gel Nişanlanalım” adlı bu senaryonun ardından, ertesi yıl “Dışarıda Yağmur Var” adlı ilk oyununu yazar ve sahneler. Arayıcı’nın bundan sonraki tiyatro yaşantısı hareketli, bol ödüllü ve siyasi açıdan faal geçer. 1964’te İzmit’te GoodYear lastik fabrikasındaki grevi konu aldığı “Kondulu Hayriye” adlı oyunu valilikçe yasaklanır. 1969 yılında yazdığı “Seferi Ramazan Beyin Nafile Dünyası” (Nafile Dünya) adlı oyunu 1971’de AST’ta sahnelenir ve yasaklanır. Bir oyun yazarı olarak artık dikkat çekmeyi başarmış olan Arayıcı, 1974–1976 yılları arasında Bir Ölümün Toplumsal Anatomisi adlı, kendisinin önde gelen eserlerinden biri sayılan oyunu yazar. Bu oyunla Türk Dil Kurumu ve Avni Dilligil ödüllerini kazanır. 1977’de yine en bilinen oyunlarından olan Rumuz Goncagül’ü yazar; Rutkay Aziz’in rejisiyle sahnelenen oyun 1981–1982 tiyatro sezonunda Yılın Oyunu ödülünü alır.

  Tiyatro Oyunları Babalar, Tanili Dosyası, Rumuz Goncagül, Bir Ölümün Toplumsal Anatomisi, Seferi Ramazan Beyin Nafile Dünyası, Kondulu Hayriye, Dışarıda Yağmur Var  

 

SUÇUMUZ İNSAN OLMAK (1986) "Oktay Akbal"

 Yönetmen: Erdoğan Tokatlı, Senaryo: Mehmet Aydın, Erdoğan Tokatlı, Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı, Yapım: Varlık Film / Lokman Kondakçı 

 Oyuncular: Kadir İnanır, Pınar Avşar, Gül Erda, Nilüfer Aydan,  Savaş Yurttaş, Engin İnal, Güzin Özipek, Selçuk Uluergüven, 

 Konu: Erdoğan Tokatlı romanın özüne, edebi niteliğine oldukça sadık kalmış. Akbal'ın üslubu, anlatımının lezzeti filme sindirilmeye çalışılmış, yer yer de başarılmış. Alabildiğine sıradan bir yaşam süren evli bir erkeğin, Nuri'nin, evli bir kadınla, Nedret ile olan ilişkisi, Akbal'ın romanında belli bir döneme, 1950'lere oturtulmuş ve o dönem, İstanbul veya Beyoğlu betimlemelerinden "Kapri Âşıkları" filmi veya "Jezabel" şarkısı gibi kültürel verilere, birçok şeyle romana yerleştirilmişti. Tokatlı'nın bizce başlıca yanlışı, yapıtı döneminden soyutlamak, ayırmak, alıp günümüze getirmek olmuş. 

 Tokatlı'nın yapıtın özüne sadık kalma tedirginliğinden yola çıkarak başta ve sonda uzun monologlara yer vermesi ve gereksiz betimlemeleri filmin içinde gelişi güzel kullanması, ‘Suçumuz İnsan Olmak'ı romanı görüntüleyen bir çizgiye getirme yanlışlığına sürüklemiş. Bu arada filmin diyaloglarının da fazla kitabi olduğunu ve işlevsellikten oldukça uzak kaldığını söyleyebiliriz. Örneğin Nuri'nin eşinin hoş geldin demeden, parlak ve de cümlelerle eski günlere uzanması, sanırım yalnızca Tokatlı'dan değil, birazın da ötesinde Akbal'ın yapıtından kaynaklanıyor. ([1])



[1] Burçak Evren, “Sinema Edebiyat yakınlaşmasının, başarıya ulaşamayan bir örneği” Güneş 23 Ocak 1987 

 

OKTAY AKBAL (1923- 2015)

 

Gazeteci, yazar. Saint Benoit Fransız Lisesi'nde başladığı ortaöğrenimini, 1942 yılında İstiklal Lisesi'nde bitirdi. Bir süre İstanbul Üniversitesi Hukuk (1944) ve Edebiyat (1946) fakültelerine devam etti, ancak yükseköğrenimini yarıda bırakarak kendini yazarlığa verdi. 1943 ve 1944 yıllarında Servet-i Fünun Uyanış dergisinde sekreterlik, 1947 ve 1951 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı Tercüme Bürosu'nda memurluk yaptı. 

  1939 ve 1940 yıllarında Yeni Sabah ve İkdam gazetelerinde çevirileri ve öyküleri yayımlanmıştır. 1944 ve 1946 yılları arasında Vakit gazetesinde eleştiriler ve tanıtma yazıları yazmıştır. Büyük Doğu dergisinde her hafta Dünya Fikir Sanat Hareketleri sütununu yazmış, 1951 ve 1956 yılları arasında Vatan gazetesinde, düzeltmen, sekreter ve yazı işleri müdürü olarak çalışmıştır...

   Öykü yazmaya ilkokul yıllarında başladı. Çeşitli çocuk dergilerinde öyküleri yayımlandı. 1939'da, henüz lise öğrencisiyken yazdığı bir öykünün İkdam gazetesinde yayımlanmasıyla edebiyat dünyasına girdi. İkdam ve Yeni Sabah gazetelerinde hemen her gün bir öyküsü; Bin Bir Roman, Çocuk Haftası, Yıldız gibi gazete ve dergilerde yazıları, öyküleri ve çevirileri yayımlandı. Akbal'ın asıl anlamda öyküye yönelmesi Sait Faik'in Semaver adlı kitabını okumasından sonra başlamıştır.

 Eserlerinden bazıları 

Roman: Güzel Düşlerin Sonu, Hücrede Karmen, İlkyaz Devrimi(Hikâye), İnsan Bir Ormandır (1975), İstinye Suları(Hikâye) (1973), Karşı Kıyılar, Lunapark (Hikâye) (1983), Önce Ekmekler Bozuldu(Hikâye), Suçumuz İnsan Olmak (Cumhuriyet Kitapları), Tarzan Öldü(Hikâye), Yalnızlık Bana Yasak(Hikâye), Yazmak Yaşamak (Cumhuriyet Kitapları), Sancak Kırmızısı

Öykü: Aşksız İnsanlar, Batık Bir Gemi, Bayraklı Kapı Bütün Öyküleri 1, Berber Aynası Bizans Definesi, Düş Ekmeği, Ey Gece Kapını Üstüme Kapat, Garipler Sokağı, Güzel Düşlerin Sonu

Deneme: Bir de Simit Ağacı Olsaydı, Ölümsüz Oyun, Dost Kitapları (1967), Geçmişin İçinden, Kanatlı Sözler Uçar mı? Konumuz Edebiyat, Odamda Bir Güvercin, Önce Şiir Vardı (1982), Senin Adın Aşk, Sözcüklerle Yolculuk, Temmuz Serçesi

Anı: Anılarda Görmek (1972), Cüce Çeşme Sokağı Nerde? Şair Dostlarım (1964), Şairlere Ölüm Yok, Hiroşimalar Olmasın  

KARA PENÇENİN İNTİKAMI (1973) "Oğuz Özdeş"

 

Yönetmen: Yücel Uçanoğlu, Senaryo: İlhan Engin, Görüntü Yönetmeni: Dinçer Önal, Yapım: Gaye Film / Erdoğan Tilav

Oyuncular: Serdar Gökhan, Gülistan Okan, Sami Tunç, Kazım Kartal, Gönül Hancı, Faruk Panter

Konu: Film, Rambe Şatosu’nu almak için mücadele eden bir Türk akıncısının öyküsünü konu edinir. Kont Fley’in kardeşi Ibolya, bir Türk akıncısı olan Kara Pençe’nin çocuğunu dünyaya getirmiştir. Ancak Türk düşmanı olan Kont Fley’in emriyle Ibolya öldürülür. Bu sırada Ibolya’nın çocuğu, Kont Fley’e teslim edilir. Kara Pençe olanları öğrenince oğlunu kurtarmak için Fley ve adamlarının peşine düşer. Kara Pençe oğlunu kurtarır ve çocuğa Hakan adını verir. Hakan, yetişmesi için bir Türk ailesinin yanına verilir. Bundan sonra Kara Pençe, Kanije’ye geçmek için alınması gereken Rambe Şatosu’nu fethetmek için mücadeleye girişir. Bu sırada bir yandan şatoyu almaya çalışacak öte yandan ise Kont Fley’le çatışacaktır.

KARA PENÇE (1973) "Oğuz Özdeş"


Yönetmen: Yücel Uçanoğlu, Senaryo: İlhan Engin, Görüntü Yönetmeni: Dinçer Önal, Yapım:  Gaye Film / Erdoğan Tilav,

Oyuncular: Serdar Gökhan, Fatma Belgen, Gönül Hancı, Süleyman Turan, Reha Yurdakul, Yavuz Selekman, Leman Akçatepe, Senar Seven, Sırrı Elitaş  

Konu: Osmanlı padişahı, Anadolu’daki karışıklıkları önlemek için akıncısı Kara Pençe’yi görevlendirir. Kara Pençe, Mitlos adlı bir asinin bir Türk köyünü bastığını öğrenir. Köye vardığında gördüklerine inanamaz. Mitlos ve adamları köydeki herkesi öldürmüştür

GECEKONDU RÜZGÂRI (1972) "Oğuz Özdeş"

 



Yönetmen: Sırrı Gültekin, Senaryo: Sadık Şendil, Kamera Özdemir Öğüt, Yapım: Aydın Film

Oyucular: Fikret Hakan, Belgin Doruk, Muhterem Nur, Tülin Örsek, Gülgün Erdem, İhsan Gedik, Aydın Tezel, Süheyl Eğriboz, Tevhit Bilge, Nuri Sencer

Konu: Gözü yükseklerde olan bir gencin kenar mahalleden kurtulma öyküsü..

 

KARA PENÇE (1968) "Oğuz Özdeş"

 

-

Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Aslan, kamera Manasi Filmeridis, Yapım: Pesen Film / Nevzat Pesen

Oyuncular: Tamer Yiğit, Figen Say, Yıldırım Gencer, Meltem Mete, Atilla Ergün, Yılmaz Köksal, Necip Tekçe

Konu: Film, Türk akıncısı Kara Pençe’nin maceralarını konu alır. Osman, Ali Ağa’nın kızı Ayşe’yi sevmektedir. Ali Ağa bu durumu öğrenince Osman’ı ve annesini öldürmeye kalkar. Ancak Osman kurtulur ve annesinin ısrarıyla köyden kaçarak bir hana sığınır. Burada bir grup hayduta karşı verdiği mücadele sayesinde handa bulunan Türk akıncılarının dikkatini çeker. Osman, ertesi sabah yola çıkan akıncıları takip eder.

Grubun lideri Koca Sinan, gücünü test ettiği Osman’ı Kara Pençe lakabıyla akıncıların arasına alır. Akıncılar, Avusturya-Macaristan’da karışıklık çıkaran Miklos adında bir haydutun peşindedir. Miklos yeni bir haçlı ordusu toplamaya çalışan Kont Fley’le iş birliği içindedir. Kara Pençe ve yanındaki akıncılar Mitlos’u engellemeye çalışacaktır.

KADIN ASLA UNUTMAZ (1961) "Oğuz Özdeş"

 

Yönetmen: Asaf Tengiz, Senaryo: Oğuz Özdeş, Foto Direktörü: Hayrettin Işık, Yapım: Güven Film / Yuvakim Filmeridis

Oyuncular: Muhterem Nur, Turgut Özatay, Hüseyin Baradan, Özcan Tekgül, Gülay Gençay, Danyal Topatan, Fehmi Tengiz, Sami Hazinses

 Konu: Film, uyuşturucu kaçakçılığı yapan Naci’nin hayatından kesitler anlatır. Naci’nin amcasının oğlu Orhan, geçmişte Naci ile kısa süren bir aşk yaşayan Nermin ile evlenir. Naci, sürekli bu saadeti bozmaya çalışır. Nermin’in doğum yaptığını öğrenen ve hastaneye koşan Orhan’a bir araba çarpar. Orhan bu kazada kör olur. Ardından merdivenden düşer ve ölür. Yıllar sonra Orhan ve Nermin’in kızları büyür. Nermin’e sahip olamayan Naci, bu kıza sahip olmaya çalışır. Fakat hesaba katmadığı bir şey vardır.

HAYATIM SANA FEDA (1959) "Oğuz Özdeş"

 



Yönetmen-senaryo: Orhan Elmas, Operatör: Hayrettin Işık, Yapım: Güven Film/Yuvakim Filmeridis

Oyuncular Eşref Kolçak, Ahmet Tarık Tekçe, Çolpan İlhan, Nevin Aypar

 

GÖNÜL KİMİ SEVERSE (1959) "Oğuz Özdeş"

 

Yönetmen-senaryo: Asaf Tengiz, Görüntü Yönetmeni: Manasi Filmeridis Yapım: Güven Film /Yoakim Filmeridis. 

 Oyuncular: Muzaffer Tema, Serpil Gül, Feridun Karakaya, Turgut Özatay, Melahat İçli, Avni Dilligil, Osman Alyanak, Keriman Lav, Faik Coşkun, Kerima Lav, M. Ali Akpınar, Talat Gürkaya, Danyal Topatan, Turan Vural, Necati Arıkut,

 Konu: Film, tuzağa düşürülen bir gencin hikâyesini konu edinir. Oto tamirciliği yapan Ahmet, sevgilisi Filiz ile evlenmek ister. Bunun için de daha fazla para kazanması gerekmektedir. Bunu bilen ustası Ahmet’e geceleri yapabileceği bir iş teklif eder. Ek olarak yaptığı bu işten Ahmet, daha fazla para kazanmaya başlar. Ancak bu yeni iş Ahmet’i bir suç çetesinin içine düşürecektir.

 

UÇURUM (1957) "Oğuz Özdeş"

 



İnkılap Kitap Evi tarafından 1943 yılında baskısı yapılan bu romanın senaryosu, Bülent Oran'a ait.

Yönetmen: Sırrı Gültekin. Coni Kurteşoğlu'da görüntüyü perdeye aksettiren yönetmendir. Yapım: Yüksel Film / Melih Altınışık.  

Oyuncular: Leyla Altın, Bülent Oran, Mualla Kaynak, Hadi Hün, Gül Gülgün 

AŞK ISTIRAPTIR (1953) "Oğuz Özdeş"

 

Yönetmen-Senaryo: Atıf Yılmaz, Görüntü Yönetmeni: Mike Rafaelyan, Yapımcı, Erman Film  

Oyuncular: Muzaffer Tema, Ayten Alpman, Turhan Ün, Temel Karamahmut, Nurhan Nur, Cahit Irgat, Muazzez Arçay, Sadettin Erbil, Feridun Çölgeçen, Settar Körmükçü, Aliye Çakır, Merih Kaya, Aliye Çakar, Danslar Luira Nuır, 

Konu: Nişanlı bir kadının başka bir adama âşık olması konu edilir. Nermin, babası ölünce Adapazarı’nda yaşayan amcasının yanına yerleşir. Burada amcasının oğlu Kemal ile tanışır. Nermin ve Kemal evlenmek için hazırlıklara başlar. Nişanlarının yapıldığı gece Nermin, Kemal’in en yakın arkadaşı Haluk ile tanışır. Kemal, nişanın ardından Nermin’i Haluk emanet ederek tahsilini tamamlamak üzere İstanbul’a gider. Kemal’in yokluğunda Nermin ile Haluk yakınlaşır ve birbirlerine âşık olurlar. Bir plân yaparak birlikte İstanbul’a kaçarlar. Ancak Nermin’in Haluk’la kuracağı yeni hayat, sorunları da beraberinde getirecektir.     

-  Bu filmde önce Fikret Hakan’ın adı geçer, henüz 19 yaşında olan yakışıklı oyuncunun çok genç olması nedeniyle, yerine 34 yaşında olan gene yakışıklı bir orta yaşlı adam Muzaffer Tema seçilir. İsabetli de olmuştur kanımca… Henüz 23 yaşında olan bir genç kızın kendinden küçük ve aşkı henüz doğru dürüst tanıyamayan 19’undaki adama neden âşık olsun ki! Oysa diğer tarafta bir Muzaffer Tema vardır, hem yaşça büyük hem de yaşının icabı aşkı bilen tadan ve tanıyandır. Eh böyle olunca da, kanımca Nurhan Nur, Muzaffer Tema’ya âşık olup acı çekecek ve bu aşk onda bir ızdırap halini alacaktır. 

 Nurhan Nur bu tarihte Atıf Yılmaz’la evli ve hem de hamiledir, Karısı olması nedeniyle herhâlde başrol kadın oyunculuğu da Nurhan Nur alacaktır. Gerek Nur ve gerekse Alpman 23 yaşında tazecik ve körpecik iki genç kızdır. Bu durumda Orta yaşlı Muzaffer Tema kimi tercih etmiştir bilinmez. Rol gereği de olsa Ayten Alpman’ı pek tercih etmediği apaçık ortada. Oyuncu Temel Karamahmut, Alpman’ın eski nişanlısı, ama aynı zamanda Ayten Alpman’da henüz çiçeği burnunda taze gelin. İlham Gencer’le evlidir. Koca kıskanç mı kıskanç, çekimler boyunca her daim sette, karısını kontrol altında tutuyor... Nurhan Nur çekimlerin devam ettiği sırada, geçirdiği rahatsızlık sonunda çocuğunu aldırmak zorunda kalır. (Y.ö)

27 Kasım 2024 Çarşamba

OĞUZ ÖZDEŞ (1920- 1979)

 

    Ankara Erkek Lisesi’ni bitirdi (1939). Bir süre Hukuk Fakültesi’nde okudu. Yeni Sabah gazetesinde (1941), magazin ve çocuk dergilerinde yazarlık, sekreterlik, yazı işleri müdürlüğü yaptı. İlk röportajı Yavrukurt dergisinde (1936), ilk romanı ise lise son sınıftayken yayınlandı. Şiir (Çınaraltı, 1941) ve eleştiriler (Kovan, 1943) yazdı. Konusu aşk ve tarihi olan birçok romanı filmlerde hayat bulmuştur.

 Eserlerinden başılcaları

     Aşk Istıraptır (1939), Hasret (1940), Coşkun Gönüller (1941), Cennet Yolu (1943), Şafak Sökerken (1958), Dağ Başını Duman Almış (1960), Gecekondu Rüzgârı (1960), Oğuz Han (1964), Karapençe Estergon’da (1966), Reyhan "Aşka Dönüş" (1970), Aşka Susayan Dudaklar (1970). Kara Pençe, Kara Pençenin İntikamı (1966), Kara Pençe'nin Oğlu (1967), Karapençe Voyvoda’ya Karşı (1967), Gizlenen Istıraplar (1940), Coşkun Gönüller (1941), Memnu Meyva (1945), Vatan Borcu (1959), Şebnem (1970), Herkesten Uzak (1973). Uçurum, Gönül Kimi Severse, Hayatım Sana Feda, Kadın Asla Unutmaz, Oğuz Han, Hasret, Tuna Nehri Akmam Diyor,  Kadınım, Çölde Açan Zambak, Kızım ve Ben, Liseli Bir Kız Sevdim, Kartal Başlı Kadırga, Yavuz'un Pençesi, Kızım, Gizli Sevda, Şafak Sökerken Rusya'da Bir Türk Subayı, 

 

KARA DAVUT (1967) "Necip Fazıl Kısakürek"

 


Yönetmen: Tunç Başaran, Senaryo: Sadık Şendil, Operatör Kriton İliyadis, Yapım:  Arzu Film / Ertem Eğilmez

Oyuncular: Kartal Tibet, Sezer Güvenirgil, Semiramis Pekkan, Tanju Gürsu, Nurlan San, Suphi Tekniker, Yılmaz Köksal, Yavuz Selekman, İhsan Yüce, Kayhan Yıldızoğlu, İlhan Hemşeri

Konu: Osmanlılar döneminde geçen dört arkadaşın kahramanlık öyküsü

 

KARA DAVUT (1953) "Necip Fazıl Kısakürek"

 



Yönetmen: Mahir Canova, Görüntü Yönetmeni: Cezmi Ar, Kenan Ar, Yapım: Halk Film / Fuat Rutkay

 Oyuncular: Mümtaz Ener, Cüneyt Gökçer, Altan Karındaş, Atıf Kaptan, Muhterem Nur, Asuman Korad, Sami Hazinses, Serap Sezer