Translate

13 Mart 2020 Cuma

SOLGUN BİR SARI GÜL (1996) / Ayla Kutlu


 Yönetmen: Canan Evcimen İçöz (Obay), Senaryo: Canan Evcimen İçöz (Obay), Mehmet Eroğlu, Eser: Ayla Kutlu, Görüntü yönetmeni: Erkan Yılmaz, Yardımcı yönetmen: Bahar Evgin, Yönetmen yardımcısı: Hamide Keçin, Film Baskı: Uğur Orbay, Yapım: TRT/Muammer Göz

Oyuncular: Şermin Hürmeriç, Ege Aydan, Zuhal Gencer Erkaya, Meral Çetinkaya, Gülsen Tuncer, Yeşim Alıç, Taner Barlas, Selin Türkoğlu, Sevda Aydan, Derya Alabora, Y. Şerif Onay, Serap Gedik

Ayla Kutlu'nun "Mekruh Kadınlar Mezarlığı" isimli romanında yer alan "Solgun Bir Sarı Gül" isimli sonuncu hikaye senaryolaştırılarak filme aktarılmış. Mekruh Kadınlar Mezarlığı, içinde kadın olmaya dair yedi öykünün yer aldığı bir kitap. Kitaba da adını veren Mekruh Kadınlar Mezarlığı, kitabın en çarpıcı öykülerinden biri. Kitap ilk olarak 1995’te yayımlanmış, 1996’da Yunus Nadi Öykü Ödülü’nü almış.

Kitabın son öyküsü; "Solgun Bir Sarı Gül" isimli öyküde  ise kent kadınları anlatılıyor. Bu öykülerde başka bir anlatım, biçim ve kurgu ile karşılaşıyoruz. Öykü kahramanlarının karakterleri adeta öykünün dilini ve yapısını da şekillendiriyor. Ayla Kutlu öykülerinde, erkek egemen zihniyetin kadınlar üzerinde uyguladığı şiddet ve baskı anlatılırken, hiçbir zaman kadını yücelten, erkeği aşağılayan, taraflı bir anlatımla karşılaşmıyoruz. Bu öykülerin en güzel yanı eril dilden uzak anlatımı.

Solgun Bir Sarı Gül’de ana kahraman erkek ve öykü de ana kahraman tarafından anlatılıyor ancak bu öyküde de eril dil yok. Ayla Kutlu’nun bu öykü ile; kitabın genelinde eril zihniyeti eleştirmesinin, erkekleri eleştirmek anlamına gelmediğini anlatmak istediğini, kitabında bu anlamda bir denge kurmayı amaçladığını düşündüm. Çünkü bu öyküde Tuğrul karakteri, son derece insancıl, zayıf ve güçlü yönleri ile veriliyor. Var olma mücadelesi sadece kadına ait bir durum değil; eril bir dünyada erkeklere biçilen toplumsal rol de, kadınlara verilen toplumsal rol gibi, o kadar çarpık ki, insani ve vicdani bir bakış açısına sahip her erkek benzer bir var olma mücadelesi içinde kıvranıyor aslında. Ayla Kutlu son öyküsünde yine müthiş kurgusu ve anlatımı ile bu durumu dile getirmiş.. (Şule Tüzül – edebiyathaber.net )


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder