İstanbul Üsküdar Amerikan
Lisesi (1901) mezunu. Çocukluğunda Mevlevî haminnenin eğitimi, yetişme
döneminde babasının İngiliz tarzı eğitimiyle büyüdü. Önce Yıldız yakınlarında
saraya mensup Hıristiyanların çocuklarına ait bir yuvaya gönderildi; bir Ermeni
kadının yönettiği bu yuvadaki tek Türk çocuğu idi. Bir yandan da Süleymaniye
Camii imamından dersler aldı, Kur’an’ı öğrendi. 1893’te Amerikan Kolejine
başladı. İngilizceyi burada öğrendi, İncil’i dikkatle okudu.
Türk çocuklarının yabancılara ait
okullarda okutulmaması yönündeki irade üzerine bir süre koleji bırakmak zorunda
kaldığında, günlerini babasının evinde Kur’an, Arapça, Farsça ve musikî
dersleri alarak geçirdi. İngilizceyi bir İngiliz mürebbiyeden, musikî
derslerini ise bir İtalyan sahne sanatçısından aldı. İngilizcesini ilerletti ve
Mother adlı kitaptan yaptığı çevirilerle bir nişan aldı (1897).
Salih Zeki ile olan evliliğinden
Ayetullah ve Hasan Hikmetullah Togo adında iki oğlu oldu. Eşinin ikinci evlilik
yapmak istemesi üzerine ondan ayrıldı (1910). 1910-12 yılları arasında, Ziya
Gökalp’in yanında, Türkçülerin arasında idi. Halka Doğru dergisinde düzenli
olarak yazdı (1913). Bir yandan da Türk Ocağı salonundaki toplantıların çoğuna
konuşmacı olarak katıldı.
Millî Mücadeleye hazırlık olmak
üzere Anadolu’ya silah kaçırma amaçlı kurulmuş olan, Kara Vasıf Bey ve
Kemaleddin Sami Paşa’nın idare ettikleri Karakol adlı gizli örgütte görev aldı.
Yeni siyasi vizyonuyla, 16 Mart 1920’de İstanbul’un işgalinden sonra “tehlikeli
isimler” safında yer alınca, çocuklarını Robert Koleje yerleştirdi ve tebdili
kıyafetle Sultantepe’deki Özbekler Tekkesine sığınıp (19 Mart 1920), oradan
Anadolu’ya kaçtı. Bu esnada Yunus Nadi ile yolda karşılaşan Halide Edip,
Ankara’da ajans kurulması ve bir gazete çıkartılması konusunda onunla anlaştı.
([1])
Eserleri
Roman: Raik‘in
Annesi (1909), Seviye Talib (1910), Handan (1912), Yeni Turan (1912), Son Eseri
(1912), Mev‘ut Hüküm (1918), Ateşten Gömlek (bas. 1922, İkdam’da tefrika), Kalp
Ağrısı (1924, ayrıca Vakit’te tefrika), Vurun Kahpeye (1926, 1923’te Akşam’da
tefrika), Zeyno‘nun Oğlu (1928, Vakit’te tefrika 1927), Sinekli Bakkal (1936,
önce The Clown and His Daughter adı ile 1935’te Londra’da, Türkçe tefrika Haber
1935), Yolpalas Cinayeti (1938; tefrika Yedigün 1936-37),
Tatarcık (1939), Sonsuz Panayır (1946), Döner Ayna (1954),
Hikâye: Harap
Mabetler (1911), Dağa Çıkan Kurt (1922), İzmir‘den Bursa‘ya (1922, Y. K.
Karaosmanoğlu, F. R. Atay ve Mehmet Asım’la birlikte), Kubbede Kalan Hoş Sadâ
(1964).
Anı: Türk’ün Ateşle
İmtihanı (1962, önce The Turkish Ordeal adı ile 1928’de Londra’da tefrika Asia
dergisi, Türkçe tefrika Hayat Mecmuası 1959-60), Mor Salkımlı Ev (1963,
Oyun: Kenan
Çobanları (1918), Maske ve Ruh (1945; tefrika Yedigün 1937; Mask or Souls
adıyla İngilizce baskısı 1953).
İnceleme: Hindistan’ın İçyüzü-Inside India (İngilizce,
1937), İngiliz Edebiyatı Tarihi (3 cilt, 1940, 1946, 1949), Üniversite Kafası
ve Tenkid (1942), Edebiyatta Tercümenin Rolü (1944),
Çeviri: Mâder (J. Abbot’dan, 1897), Hamlet (V.
Turhan ile, 1941) - Nasıl Hoşunuza Giderse (1943) - Coriolanus (1945) -
Antonius ve Kleopatra (M. Urgan ile, 1949) (Shakespeare’den),
Romancımız Halide Edip Adıvar'ın eserleri arasında yer alan "Ateşten Gömlek" 1923 ve 1950 yıllarında iki kez, "Sinekli Bakkal" 1967 yılında bir kez, “Vurun Kahpeye" 1949, 1964, 1973 yıllarında üç kez," Yol Palas Cinayeti" 1955'te, "Döner Ayna" 1964'de ve "Ağlayan Kadın" 1967 de birer kez beyaz perdeye uyarlanan filmler olmuştur. Bu filmler tarih sırasına göre şöyledir
[1]
https//edebiyatvesanatakademisi.com/milli-edebiyat-milli-mucadele/halideedip-adivar-hayati-eserleri-edebi-kisiligi/500
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder